למה, איך ומתי התחיל השימוש בבגדי יד שנייה ומה השתנה בימינו

בגדי יד שנייה, הידועים גם כבגדי וינטג', הם בגדים שהיו בבעלות קודמת ונמכרים שוב.

הנוהג של קנייה ומכירה של בגדים יד שנייה קיים כבר מאות שנים והופיע מסיבות שונות. כיום, היא הפכה לתעשייה גלובלית שמבוקשת ומוערכת מאוד בזכות הייחודיות, בר קיימא וקיימותה

ניתן לייחס את הרעיון של בגדים יד שנייה לתרבויות עתיקות שבהן בגדים נמסרו לעתים קרובות או הועברו בתוך משפחות או בקהילות. בימי הביניים, הבגדים היו יקרים ונחשבים למותרות, ולכן היה נפוץ שאנשים ישתמשו מחדש בבד כדי ליצור בגדים חדשים. עליית התעשייה במאה ה-19 הביאה לשינויים בייצור הבגדים ובדפוסי הצריכה. עם הופעת הבגדים בייצור המוני, החברה הייתה עדה להופעתם של חנויות יד שנhיה ושווקי יד שנייה כדרך לגשת לבגדים במחיר סביר עבור קהילות בעלות הכנסה נמוכה

עם זאת, בתחילת המאה ה-20, קניות חסכוניות זכו לפופולריות וקבלה. השפל הכלכלי של שנות ה-30 אילץ אנשים רבים לרכוש בגדים יד שנייה כאמצעי למתוח את התקציבים המוגבלים שלהם. במהלך תקופה זו, חנויות יד שנייה התרחבו, ואנשים החלו לתרום את הבגדים המשומשים שלהם כדי לסייע לנזקקים. מגמה זו נמשכה במהלך מלחמת העולם השנייה כאשר קיצוב ומחסור במשאבים הובילו לעלייה משמעותית במכירות של בגדי יד שנייה

בשנות ה-60 וה-70, בגדי יד שנייה הפכו לסוג של אופנה בתרבות הנגד, המונעת על ידי תנועות נוער והרצון להתנתק מהצרכנות המרכזית. החלו לצוץ חנויות וינטג', המציעות סגנונות לבוש ייחודיים ורטרו שלא ניתן היה למצוא בחנויות קמעונאיות רגילות. מגמה זו המשיכה לצבור תאוצה לאורך שנות ה-80 וה-90, עם עלייתן של רשתות חנויות יד שנייה ושווקים מקוונים שהפכו את קניות יד שנייה לנגישות יותר לקהל הרחב

כיום, מעמדם של בגדי יד שנייה עבר שינוי משמעותי. זה כבר לא קשור רק לצורך פיננסי או לתנועות תרבות; במקום זאת, היא מאומצת על ידי קהל מגוון. גם האנשים המודעים לאופנה וגם המודעים לסביבה נוהרים לחנויות יד שניה ווינטג' כדי למצוא פריטים מיוחדים במינם המשקפים את הסגנון האישי שלהם ובמקביל גם מקדמים קיימות

תעשיית האופנה, הידועה בהשפעתה הסביבתית, הכירה בערכם של בגדי יד שנייה. מותגים ומעצבים רבים החלו לשלב ביגוד משומש במודלים העסקיים שלהם, בין אם על ידי מכירה חוזרת של פריטי וינטג' או שיפוץ בגדים משומשים. גישה זו מקדמת אופנה מעגלית, מפחיתה בזבוז והארכת מחזור החיים של בגדים

יתרה מכך, הנוחות של פלטפורמות ואפליקציות מקוונות המיועדות למכירה חוזרת של בגדים משומשים חוללה מהפכה בשוק היד השנייה. כיום, כל אחד יכול בקלות לקנות או למכור בגדים יד שנייה בכמה קליקים בלבד, מה שפותח אפשרויות חדשות הן למוכרים והן לקונים. עלייתה של תרבות המשפיענים והמדיה החברתית תרמה גם לפופולריות של בגדי יד שנייה, כאשר אנשים מציגים את ממצאיהם החסכניים ומעודדים אחרים לאמץ בחירות אופנתיות ברות קיימא

 בכך בגדי יד שנייה הפכו מהכרח לבחירה מבוקשת ואופנתית. הם מציעים לא רק קיימות וייחודיות אלא גם אלטרנטיבה בת קיימא לפרקטיקות הבזבזניות של אופנה מהירה. ככל שהחברה שלנו הופכת מודעת יותר ויותר להשפעה הסביבתית של תעשיית האופנה, מעמדם של בגדי יד שנייה ממשיך לעלות, ומעצב את העתיד של צריכה מודעת ואתית יותר.

עמותת אק"ם

או בשמה המלא האגודה לקידום המחר מסייעת לאלפי בני אדם בארץ. הארגון שם לעצמו למטרה כשמו לקדם עתיד חברתי טוב יותר.